Sterowniki silnika a chip tuning

Sterowniki silnika dowodzą jego pracą w wielu płaszczyznach, a ich wady lub uszkodzenia prowadzą do problemów zwykle kojarzonych z usterkami mechanicznymi. Należą do nich m.in.:

  • nierówna praca silnika,
  • spadek mocy silnika,
  • zakłócenia pracy cylindrów,
  • błędy zaworu, czujnika, sondy, cewki lub brak napięcia na cewce zapłonowej,
  • zakłócenia pracy kontrolki,
  • zakłócenia sterowania przepustnicą, pompą paliwa, przepływomierza i wentylacji.

Powyższe kłopoty wskazują, jak duże znaczenie dla pracy mają sterowniki silnika, a fakt, iż podczas wystąpienia usterek w samochodzie zazwyczaj pomija się je w diagnostyce, prowadzić może do wielu niepotrzebnych i kosztownych zabiegów w warsztatach, łącznie z wymianą komponentów mechanicznych, które tego nie wymagają.

Zakres modyfikacji sterowników silnika

Opisane problemy z funkcjonowaniem samochodu wynikające z nieprawidłowej pracy sterowników wskazują również na zakres zmian, jakich można dokonywać poprzez wprowadzane do ich oprogramowania modyfikacje. Dzięki chip tuningowi reguluje się więc moc silnika i moment obrotowy, steruje się spalaniem paliwa, temperaturą, ciśnieniem etc. Możliwości przeprogramowania sterowników silnika są duże i dowolne – w pełni uzależnione od zaplanowanego efektu do jakiego się dąży, ściśle kontrolowalne i przewidywalne.

Pewne różnice występują natomiast w modyfikacji sterowników diesli oraz silników benzynowych wolnossących i doładowanych.

Modyfikacje sterowników w dieslu

W silnikach diesla z turbosprężarką modyfikacje oprogramowania sterowników służące zwiększeniu mocy zazwyczaj dotyczą zmian ilości wtryskiwanego oleju napędowego do cylindra, przy kontroli granicy dymienia i dodatkowym zwiększeniu ciśnienia doładowania, a także korekty kąta wyprzedzania wtrysku, oraz zmian w zakresie ciśnienia wtrysku paliwa.

Modyfikacje sterowników silników benzynowych

W przypadku przeprogramowania silników benzynowych wprowadzane do sterowników silnika zmiany mają nieco innych charakter. Zwiększoną moc zyskuje się w nich dzięki:

  • uchyleniu przepustnicy (generalnie),
  • zwiększeniu ciśnienia doładowania (turbo),
  • korekcie zapłonu i dawek paliwa (turbo),
  • korekcie składu mieszanki (silniki wolnossące),
  • i ustawieniu zapłonu – jego nieznacznym wyprzedzeniu (silniki wolnossące),
  • przesunięciu ogranicznika obrotów – co nie zwiększy mocy ale doprowadzi do osiągania większych szybkości na niskich biegach (silniki wolnossące).

Poza powyższymi zmianami, które przeprowadza się jedynie na chipach, istnieje też tunning elektroniczny, towarzyszący uprzednio dokonanym zmianom mechanicznym w samochodzie. W takim wypadku modyfikacje komputerowe pracy silnika są wręcz koniecznością, a ich zadaniem jest dostosowanie pracy zmienionego silnika do jego nowych parametrów. Bez tych zmian tuning mechaniczny właściwe jest bezceowy, gdyż dopiero modyfikacja oprogramowania sterowników silnika w pełni uwypukli wszystkie nowe efekty związane z dynamiką i mocą pojazdu.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *