Zalety chip tuningu w autach na benzynę

Chipowaniu poddaje się zarówno silniki benzynowe wolnossące, jak i turbodoładowane. W silnikach wolnossących na benzynę chip tuning prowadzi do niewielkich zmian mieszczących się w granicach od 3% do 5% wzrostu mocy. Można jednak w nich dodatkowo przesunąć ogranicznik obrotów, dzięki czemu samochód będzie osiągał wyższe szybkości na niższych biegach.

Natomiast w silnikach z turbodoładowaniem teoretyczny wzrost mocy dzięki chipowaniu mieści się w przedziale od 20% do 25% mocy, zaś średni wynosi 15-17%. Zatem są to już wartości wyraźnie odczuwalne podczas prowadzenia samochodu.

Rodzaje chip tuningu w autach na benzynę

Chip tuning w autach na benzynę w niczym nie różni się od tego, któremu poddaje się również diesle. Stosuje się w nim dwie metody: przeprogramowania komputera samochodu oraz podpięcia pod niego tzw. „powerboxa”. W pierwszym przypadku odczytuje się dane z wymontowanego chipu, wymazuje się je, zastępuje nowymi, a zmodyfikowaną kość montuje się z powrotem w silniku. W drugim, do silnika podpina się box, który zawiera dane modyfikujące jego pracę.

Chip tuning silników benzynowych w przypadku przeprogramowania daje o wiele więcej możliwości modelowania pracy silnika, pozwala na duży zakres dowolności zmian i dostosowania jego pracy do potrzeb oraz oczekiwań właściciela pojazdu. Praktycznie można dowolnie zmieniać wszystkie parametry pracy silnika. Powerbox jest pod tym względem mniej plastyczny. Zawiera gotowe oprogramowanie, które w z góry założony sposób, zatem również ograniczony i „sztywny”, wpływa na pracę silnika.

Natomiast w obu przypadkach zmiany wprowadzane w samochodzie są odwracalne. Powerbox najzwyklej można odpiąć i przywrócić ustawienia fabryczne, natomiast przeprogramowany chip można w każdej chwili zmienić na inny, zawierający oryginalny zapis, gdyż zawsze podczas chipowania dane producenta są zapisywane i przechowywane.

Chip tuning, benzyna, a obiektywne zalety zmian

Chip tuning i benzyna to hasła, które opisują tzw. ecotuning – metodę chipowania prowadzącą do ograniczenia spalania paliwa. Jest to jeden z głównych celów modyfikacji silników, a jego ukierunkowanie na oszczędność zazwyczaj nie prowadzi do dodatkowych zmian w zakresie ich pracy.

Drugim celem chip tuningu w autach na benzynę jest wzrost mocy silnika, a popularnością nie ustępuje on poprzedniemu. Zwiększenie mocy silnika przeprowadzane jest każdorazowo indywidualnie, bierze się w nim pod uwagę: oczekiwania właściciela samochodu, ograniczenia fabryczne silnika, cel tuningu i inne zmienne. Do obiektywnych zmian towarzyszących zwiększaniu mocy silnika zaliczyć można:

  • wzrost koni mechanicznych – mocy silnika,
  • wzrost bezpieczeństwa pracy silnika,
  • modyfikację mieszanki AFR do jej optymalnego poziomu,
  • dostosowanie pracy silnika do określonego paliwa,
  • ulepszoną synchronizację sprzęgła i skrzyni biegów z pracą silnika,
  • oraz dostosowanie momentu obrotowego do obciążeń.

Zatem do podstawowych zalet chip tuningu aut na benzynę należy oszczędność spalania paliwa i/lub zwiększenie mocy silnika – „i/lub” oznacza w tym przypadku fakt, iż w zależności od rodzaju modyfikacji, niektórym zmianom mocy (gdy jest to celem) towarzyszy również ograniczenie spalania paliwa, lecz w niewielkim stopniu.

Chipowanie a efekty odczuwalne przez kierowcę (lub w czasie jazdy)

Chip tuning w samochodach na benzynę, co oczywiste, przekłada się również na odmienne wrażenia z jazdy zmodyfikowanym autem. Do generalnie występujących zalet, które są efektem przeprogramowania silnika, należą:

  • zmiany w dynamice jazdy, co przekłada się na szybsze reagowanie silnika na pedał gazu, a kierowcy daje poczucie większej kontroli nad pojazdem,
  • komfort w prowadzeniu, poza powyższym, skojarzony jest również ze wzrostem zwrotności samochodu,
  • poprawie ulega przyśpieszenie, co ułatwia wyprzedzanie i zwiększa poczucie bezpieczeństwa,
  • wzrasta możliwość większego obciążenia samochodu przy mniejszym odczuwaniu wpływu dodatkowego ciężaru na jego mobilność – dotyczy to zarówno ilości pasażerów, jak i naczep,
  • zmodyfikowane auto lepiej zachowuje się na bezdrożach, zagrożenie utknięcia czy trudności w pokonaniu stromych wzniesień ulega redukcji.

Chip tuning w autach na benzynę wykonywany jest coraz powszechniej, a jego zalety wykorzystywane są przez kierowców zamieszkujących pozamiejskie okolice, gdyż zwiększa on swobodę w docieraniu do miejsc, do których podróż dla silnika o słabej mocy jest ryzykowna. Zwiększanie mocy silnika jest też wykorzystywane w samochodach użytkowych, w których nowe osiągi pozwalają na poszerzenie obszaru ich zastosowania lub nawet wykorzystania ich w nowy sposób, choćby do dynamicznej jazdy na wzór wozów sportowych

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *